Yvonne Dröge Wendel * info * biography * cv * text XDJ * interview MG * text LS * tekst LS * text EG * 2010|2 * 2009|2 * 2009|1 * 2008|4 * 2008|3 * 2008|2 * 2008|1 * 2007|2 * 2007|1 * 2006|2 * 2006|1 * 2005|2 * 2005|1 * 2004|4 * 2004|3 * 2004|2 * 2004|1 * 2003|1 * 2002|2 * 2002|1 * 2001|3 * 2001|2 * 2001|1 * 2000|4 * 2000|3 * 2000|2 * 2000|1 * 1999|1 * 1998|2 * 1998|1 * 1997|2 * 1997|1 * 1996|2 * 1996|1 * 1995|2 * 1995|1 * 1994|2 * 1994|1 * 1993|2 * 1993|1 * 1992|2 * 1992|1 * credits *









top
‘Relational Thingness’

outLINE, Amsterdam April - Mei 2010

Het werk ‘Relational Thingness’ maakt deel uit van een groter project, Object Research Lab. Gedurende de eerste fase van dit project in 2009 en 2010 nodigde Dröge Wendel, wetenschappers, ontwerpers en kunstenaars uit, om te werken aan het formuleren van essentiële vragen en inzichten met betrekking tot [de toekomst] van dingen. De objecten die in outLINE te zien zijn, werden in het leven geroepen tijdens een discussie van Klaas Kuitenbrouwer, Willem van Weelden, Sher Doruff en Yvonne Dröge Wendel in November 2009.

De ondefinieerbare objecten doen denken aan stenen, stokken en dijken. Ze verwijzen niet direct naar elkaar en zorgen met hun bescheiden groenachtig grijze kleur en korrelvormige textuur voor ‘precies goed’ beperkingen. Deze begrenzingen zijn een zorgvuldig doordacht aspect bedoeld om de kijker te beïnvloeden en uit te dagen om een interactie aan te gaan met de objecten. Enkele objecten kunnen door de kijker in beweging komen terwijl andere objecten door de ruimte bewegen en zelfstandig nieuwe relaties met objecten en mensen aangaan.

Met deze interactieve set up wil Yvonne Dröge Wendel onderzoeken hoe objecten kunnen bijdragen tot een specifieke vorm van uitwisseling. Ze dienen als handvaten om te reflecteren over onze relatie met objecten. Hoe we denken en ons verhouden tot objecten en niet vanuit onze overtuiging over wat objecten zijn. Het blijft voor YDW in haar werk een ‘ongoing researchprocess’ getriggerd door hoe artistieke en theoretische discursieve elementen op elkaar doorwerken gedurende het werkproces en uiteindelijk van invloed kunnen zijn op de fysieke uitwerking.

Yvonne Dröge Wendel [Karlsruhe, 1961] heeft haar opleiding genoten aan de Rietveld en Rijksakademie. Ze heeft haar projecten internationaal tentoongesteld in galeries en musea en heeft verschillende kunstopdrachten in de openbare ruimte gerealiseerd. In 1994 leverde het project ‘Benedizione della macchina’, de inzegening van haar geliefde Renault in Rome, haar de Prix de Rome op. Dröge Wendel initieerde in 2004 het project Architecture of Interaction’ . Met een kerngroep van zes kunstenaars en theoretici heeft ze conceptuele interactieve projecten onderzocht door lezingen en workshops te geven.